Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
smbt 12 iulie 2025 12:18

Bacalaureat 2025: „generația experiment” a pierdut peste 60.000 de elevi pe drumul dintre clasa I și a XII-a

Discrepanță majoră între numărul de elevi înscriși în 2013 și cei ajunși la examenul maturității

 

Datele oficiale prezentate în contextul Bacalaureatului 2025 scot în evidență o realitate îngrijorătoare: aproape 60.000 de elevi s-au „pierdut” din sistemul de educație pe parcursul celor 12 ani de școală, din clasa I și până la examenul de Bacalaureat.

Generația care susține examenul în această vară este prima care a urmat clasa pregătitoare – introdusă în anul școlar 2012-2013 – motiv pentru care a fost denumită, simbolic, „generația experiment”. Potrivit datelor din raportul privind starea învățământului publicat de Ministerul Educației, în anul școlar 2013–2014 au intrat în clasa I aproximativ 157.000 de copii. În iunie 2025, la proba scrisă de Limba și literatura română din cadrul Bacalaureatului s-au prezentat 98.540 de candidați, iar la proba obligatorie a profilului – matematică sau istorie – puțin peste 97.700.

Cu alte cuvinte, peste o treime din generație s-a diluat pe parcurs, între abandon, repetenție, migrație, neînmatriculare sau neprezentare la examen. Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat în termeni fermi: „Sunt îngrijorat de numărul mare de elevi care, deși erau înscriși în clasa a XII-a, nu au ajuns să se înscrie și la Bacalaureat. Această realitate confirmă concluziile raportului QX, care atrage atenția asupra nevoii urgente de a regândi curriculumul, metodele de predare și întreg procesul educațional.”

Analizele publicate recent semnalează și faptul că elevii acestei generații, deși au început școala cu un curriculum modern, axat pe competențe, nu au beneficiat de coerență în anii de liceu. Reforma planurilor-cadru a fost blocată politic, iar învățarea remedială a rămas, în mare parte, teoretică.

„Este vorba de cea mai mică generație de elevi ca număr de înscriși la școală, cu un parcurs școlar marcat de abandon, stagnare curriculară și lipsă de continuitate”, se arată într-o analiză Edupedu dedicată acestei cohorte.

Într-un peisaj educațional instabil, marcat de schimbări de formă, dar nu și de fond, realitatea cifrelor nu mai poate fi ignorată. Întrebarea care rămâne este: câți dintre copiii care încep școala vor mai ajunge să o și termine?

 

Pin It