De astăzi se circulă integral pe Autostrada A1, între Pitești și Curtea de Argeș
Astăzi, 11 iunie, de la ora 15.00, se vor da în folosință încă 14,57 km ai autostrăzii Sibiu-Pitești, creând un coridor direct de autostradă pe A1, între Curtea de Argeș și București, pe o distanță de aproximativ 140 km. Secțiunea 5 (Pitești – Curtea de Argeș) a fost construită prin fonduri europene și este parte integrantă a Autostrăzii Sibiu – Pitești (122,11 km).
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, care este și liderul interimar al PSD, a fost prezent la fața locului. Alături de el s-au aflat ministra Muncii, Simona Bucura-Oprescu, și Ion Mînzînă, președintele Consiliului Județean Argeș și al filialei PSD din județ.
„Constructorii merită toată aprecierea – au finalizat lucrările cu aproximativ două-trei luni înainte de termenul stabilit în contract”, a precizat Sorin Grindeanu.
Primul lot al acestei autostrăzi a fost încheiat în urmă cu doi ani. În prezent, sunt în desfășurare lucrările la al treilea lot, iar lotul patru, aflat pe traseul Curtea de Argeș – Tigveni, este cel mai avansat dintre cele care nu sunt încă finalizate.
„Stadiul fizic al lucrărilor e undeva între 73 și 74%, iar tunelele au fost deja săpate. Se lucrează în continuare în zona acestora, iar dacă ritmul actual se menține, circulația până la Tigveni ar putea fi posibilă în primăvara anului viitor. Cele mai complicate tronsoane rămase, 2 și 3, sunt programate pentru finalizare în perioada 2027–2028. Și acolo au început lucrările, ceea ce este un semn bun”, a mai adăugat ministrul.
Stadiul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești
Autostrada Sibiu – Piteşti ar urma să aibă o lungime de peste 122 de kilometri și este împărțită în 5 secțiuni, și va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.
Pe A1 Sibiu – Pitești s-a deschis traficul în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr).
Pe Secțiunea 2 Cornetu – Boița (31,3 km), cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia. La final de 2024 au început o serie de lucrări la un viaduct de la capătul de la Boița, iar în 2025 sunt așteptate demararea primelor lucrări montane de pe traseu.
Pe Secțiunea 3 Tigveni – Cornetu (37,4 km), o asociere de constructori din Italia și România au semnat în august 2022 contractul pentru cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România. Pe acest tronson constructorul s-a aflat în perioada de proiectare și a lucrărilor premergătoare demarării de șantier. Lucrările au demarat la începutul anului 2025.
Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni austriecii de la PORR au început lucrările în toamna lui 2023 și în prezent au forat complet cele două galerii ale tunelului Momaia.
În decembrie 2024, s-a deschis circulația pe Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș pe circa 15 km de la Bascov (Pitești) la nodul rutier Merișani.