"Transfăgărăşan, 45 de ani" - prin ochiul constructorului, ing. Ioan Gheorghe

În perioada 20-21 septembrie 2019, la km 102 pe Transfăgărăşan, la Monumentul închinat acestor eroi în zona Piscu Negru, cu ocazia împlinirii a 45 de ani de la inaugurarea frumosului Transfăgărăşan, prin grija unor oameni de suflet şi-au adus aminte de cei care au fost, sunt şi vor rămâne eroii acestei minunate realizări româneşti. Iată mărturiile domnului ing. Ioan Gheorge, care a lăsat tinereţea pe acest traseu şi este contemporan cu noi. Alături au fost reprezentanţi din Argeş, Rm. Vâlcea, Braşov şi SIBIU.
"În prima parte a activităţii mele profesionale, de inginer la Drumuri şi Poduri, 1958-1965, la Sfatul Popular al fostei Regiuni Argeş şi apoi judeţul Argeş, m-am ocupat şi de consolidarea drumului Curtea de Argeş-Arefu, în perioada când s-a construit Barajul Vidraru - Sectorul din Defileul Argeşului şi Contur Lac Vidraru. Nu ştiam atunci că vor face parte din drumul stâncos al Transfăgărăşanului şi că îmi va reveni sarcina să le administrez, fiind promovat la D.G.D. din fostul M.T.T.C. în 1965. Sectorul Contur Lac Vidraru era un drum organizare de şantier, împietruit superficial, îngust, fără lucrări de consolidări, terasamente şi versanţi, parapeţi etc. Până în anul 1970, când au început lucrările de construcţie a Transfăgărăşanului, a constituit etapa întâi, colegii din jud. Sibiu construind DN împietruit Cârţişoara Badelui Cârţan până la Bâlea Cascadă.
În 1969, după o vizită în zonă, Nicolae Ceauşescu acceptă propunerea de realizare a unui drum care să facă legătura între Cârţişoara şi Barajul Vidraru, traversând Munţii Făgăraş. Decretul a fost semnat la finele lunii decembrie, după prezentarea traseului pe hărţi militare de inginerul proiectant de la IPTAMA Bucureşti Chiriac Avădanei, în prezenţa generalului Ion Dincă. Acesta a primit ordin să înceapă lucrările la 1 martie 1970 cu trupele de geniu ale Armatei Române. La 1 martie 1970 a început etapa a II-a de construcţie a Transfăgărăşanului, în zona de sud, de Regimentul de Geniu Rm. Vâlcea condus de locotenent colonel Ştefan Bediu şi în zona de nord de Regimentul de Geniu Alba Iulia condus de către locotenentul Nicolae Mazilu. Comandantul trupelor de Geniu al Armatei Române era generalul Vasile Şilicariu. Beneficiar al lucrării a fost D.G.D., care prin constructorii civili coordonau lucrările tehnic, în zona sud - ing. Alex Teodorescu Teo, iar în zona de nord, ing. Dumitru Ducaru. Un rol important l-a avut maistrul constructor Ghiaţă din cadrul T.C.H., care a coordonat lucrările la Tunelul Bâlea sub Muntele Paltinul, lângă Cabana Bâlea Lac. La finele anului 1974, după modificări ale elementelor geometrice şi eforturi ale constructorilor Armatei Române, inclusiv pierderea a 40 de vieţi, a rezultat un Drum Naţional Transalpin împietruit şi Tunelul Bâlea cu infiltraţii, după inaugurarea din 20 septembrie 1974, pe care o aniversăm astăzi. Nicolae şi Elena Ceauşescu au trecut prin tunel protejaţi de umbrele, după care a ajuns la renumita cabană din Argeş, Valea cu Peşti.
Alături de mine sunt maiştrii Tudosoiu şi Marin Victor, pensionari drumari ca şi mine. De asemenea, ţin să amintesc de prof. Elena Stoica, făuritoarea lumii artistice de basm de la Şcoala Corbeni, care alături de micii colaboratori - elevii, ne-au fost alături ani de-a rândul. Drumul Transfăgărăşan, devenit cel mai spectaculos drum din lume care urcă până la altitudinea de 2.042-2.047 de metri, a trebuit să fie modernizat. În 1976 au început lucrările, fiind din nou implicate trupele de geniu ale Armatei Române, reprezentată de Brigada 35 Drumuri Poduri sub conducerea col. Constantin Tănase. În această a III-a etapă, care a durat încă trei ani în afară de asfaltare, s-au executat conform proiectului lucrări de consolidare a terasamentului şi versanţi, copertine, parapeţi, alte amenajări şi modernizarea Tunelului Bâlea Lac de 887 de metri lungime la cota 2.042- 2.047 de metri, inclusiv iluminat cu grup electrogen propriu. Nici în această etapă lucrările nu au fost uşor de realizat. Au fost învinse multe greutăţi prin colaborarea perfectă dintre genişti de excepţie şi constructori civili din IDP-urile din M.T.T.C. Menţionez că, din cele două etape, ca urmare a unor eforturi deosebite, prezentate după finalizare opiniei publice şi constatate de cei care traversează drumul Transfăgărăşan, a rezultat un Drum Naţional a cărui administrare a necesitat şi o organizare corespunzătoare, prevăzându-se inclusiv şi trei baze de deszăpezire dotate cu cele necesare, mai puţin utilajele. A fost necesară etapa a IV-a, menţinându-se în organizare, pe lângă Districte, o Formaţie de Consolidare Terasamente şi Versanţi alcătuită din 80-90 de constructori drumari până la pensionarea mea, în 1995. Aceste realizări concrete s-au văzut şi se văd. Ele însă nu au fost şi nu sunt suficiente pentru acest drum. Ele au fost prezentate celor care trebuie să hotărască - Guvern şi Parlament, deoarece necesită investiţii importante.
Meleagurile argeşene şi muscelene alcătuite din şes, deal şi munte şi situate între capitala României şi provinciile Muntenia şi Transilvania sunt străbătute de o reţea rutieră de drumuri naţionale importantă, la care s-a adăugat Transfăgărăşanul. Să organizezi, administrezi, modernizezi, această <<avere>> peste 30 ani nu a fost uşor pentru mine şi nu este nici în prezent, când circulaţia rutieră a atins şi va atinge intensităţi inimaginabile. Implicarea mea directă, în cele patru etape la care m-am referit, îmi dă dreptul să afirm că rolul principal în realizarea acestui Drum Naţional Alpin l-au avut ostaşii români genişti, conducătorii regimentelor Rm. Vâlcea şi Alba Iulia, alături de constructorii civili. Am trăit multe momente importante, interesante, emoţionante, unice pentru un <<drumar>> şi datorită realizării acestui drum care a intrat în incidenţa activităţii mele profesionale".
Cuvintele ing. Ioan Gheorghe au rolul de a aduce în memoria colectivă a românilor, şi nu numai, strădania unui popor în scopul făuririi unor mari edificii naţionale. Jertfelor Transfăgărăşanului şi tuturor celor implicaţi în acţiune le aducem prinosul nostru de recunoştinţă!

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

Pin It