Promovabilitate ZERO sau falimentul programului educativ românesc!

Şi anul acesta, sistemul nostru de învăţământ ne-a lovit cu alte probleme vechi şi putrede, care au ieşit la suprafaţă mai ales în urma Evaluării Naţionale şi a Examenului de Bacalaureat. Cea mai recentă dintre ele este promovabilitatea ZERO la examenul maturităţii în dreptul liceelor care scot pe bandă "absolvenţi" incapabili să treacă probele!... În Argeş, aşa cum am precizat zilele trecute, vorbim despre unul singur, iar întâmplarea face ca acesta să fie situat chiar în Oraşul Regal. Ciudăţenia e că avem în faţă problema promovabilităţii zero prin neprezentare, lucru care accentuează cele evidenţiate mai sus. Inspectorul şcolar general adjunct, prof. Sorinel Fusea, din cadrul I.Ş.J. Argeş, ne-a declarat: "Promovabilitate zero înseamnă interes zero din partea absolvenţilor! Acel liceu din Curtea de Argeş are în prezent doar şcoală profesională şi cei înscrişi pentru BAC sunt foşti elevi, care n-au tratat cu seriozitate examenul când au terminat ei clasa a XII-a şi e clar că nici acum. În cei 4 ani de liceu n-au reuşit să acumuleze nimic şi sunt în imposibilitatea de a promova probele. Probabil s-au înscris fără prea mare convingere şi, tocmai de aceea, până la urmă, nici nu s-au mai prezentat. La nivel de judeţ, situaţia se ştie: avem 5 licee teoretice sau colegii cu rata de promovabiliate peste 90%, dar şi câteva licee tehnologice unde promovabilitatea este extrem de scăzută - o rată care reflectă dezastrul de la admiterea în licee, făcută cu medii foarte mici. Este greu de crezut că un copil intrat cu media 2 va acumula până în clasa a XII-a cunoştinţe minime pentru promovarea examenului de Bacalaureat. Se poate face cumva să crească interesul elevilor şi părinţilor pentru studii liceale potrivite pentru fiecare. De cele mai multe ori, părinţii insistă să-şi vadă copiii înscrişi la cele mai bune licee, chiar dacă mediile lor sunt prea mici, iar acei copii nu pot face faţă. Este un fel de a ne păcăli singuri şi unii pe alţii! Greşeala este la sistemul de admitere în învăţământul superior. Sunt elevi pe care - de ce să nu recunoaştem - nu-i ajută nici intelectul... Opţiunea lor ar fi pentru o meserie şi, dacă poate face faţă, o şcoală profesională, de unde termină o calificare şi se pot încadra apoi într-o funcţie. Au mult mai multe avantaje, şi ei, şi societatea. Noi ne prefacem că scoatem absolvenţi de liceu, dar care nu pot lua decât cel mult 2-3 la Bacalaureat. E drept că ponderea mediilor foarte mari a crescut în ultima vreme în Argeş, ceea ce înseamnă că sunt şi elevi foarte buni care se pregătesc, muncesc şi iau note mari. Totuşi, încă domină notele şi mediile mici, cuprinse între 6 şi 7, maxim 8. Deci stăm aşa, pe un nivel de mediocritate...".
Nu putem să nu remarcăm falimentul sistemului românesc de educaţie, care a devenit un soi de câmp de testare a fel şi fel de idei "revoluţionare", care mai de care mai nocive. De ce avem licee cu promovabilitate zero? De ce se ajunge la această situaţie? Păi, una dintre cauze este faptul că intră la liceu şi absolvenţii de clasa a VIII-a cu o medie de admitere de 1, 2, 3 şi 4, fiindcă în România avem învăţământ obligatoriu de 10 clase şi, vrem/nu vrem, trebuie să-i agăţăm şi pe ei undeva... Aceşti liceeni, mulţi dintre ei fiind din start cauze pierdute, trec ca gâsca prin baltă şi ajung în clasa a XII-a, prin mila şi bunăvoinţa profesorilor, deseori strânşi cu uşa de părinţii care au făcut un real cult al notelor de trecere. În alte cazuri, aceste note sunt date ca să nu se mai deranjeze nimeni din confortul concediului pentru a veni "la toamnă" şi a da corijenţa... Şi, desigur, să menţionăm şi cea mai usturătoare dintre bubele coapte ale învăţământului românesc: neadaptarea ariei curriculare la nevoile reale şi la abilităţile de învăţare ale copiilor! Nu există programe de depistare a lacunelor pe care le au unii elevi, profesorii sunt supraagolmeraţi de stufăria inutilă de hârtii şi planuri şi proiecte cerute de Minister, la care se adaugă goana în interes personal a profesorilor după acele puncte care "atârnă" la salariu şi la grade... Alţii nu mai manifestă interes la clasă fiindcă şi-au făcut afacere din meditaţiile particulare şi rămân în sistem doar ca să prezinte credibilitate şi să fie la curent cu programa... Ne întrebăm apoi, de ce nu mai există BAC-ul diferenţiat şi de ce este obligat un absolvent de liceu tehnologic să dea probe scrise la discipline precum Biologia sau Fizica ori chiar Matematica?... Ce legătură au acestea cu specializarea aleasă la admitere?...

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

Pin It