A fost sau nu greu BAC-ul?...

Miercuri s-a derulat proba scrisă obligatorie a profilului din cadrul examenului naţional de Bacalaureat. Potrivit datelor I.Ş.J., în judeţul Argeş au fost 4.304 candidaţi înscrişi, dintre care au fost prezenţi 4.145. De data aceasta, tentaţia de fraudare a fost irezistibilă pentru un absolvent al Liceului Tehnologic Construcţii de Maşini Mioveni, care a fost prins "în fapt" şi eliminat, potrivit metodolgiei. Acesta susţinea examenul la Liceul Tehnologic "Iulia Zamfirescu" din Mioveni şi, aşa cum se ştie, nu va mai putea susţine BAC-ul în următoarele două sesiuni, iar nota de la prima probă, pe care a apucat să o dea, nu-i va fi recunoscută.
Ieri a venit rândul ultimei probe scrise, aceea la alegere a profiulului şi specializării, care se prezintă cu o paletă largă de discipline pentru care absolvenţii pot opta. Este considerată şi cea mai accesibilă dintre cele trei probe de bază ale Bacalaureatului şi, de obicei, nu pune probleme în ceea ce priveşte cerinţele. De altfel, mulţi candidaţi aleg în funcţie de ceea ce vor face mai departe, la facultate, astfel că se pregătesc, pe cât posibil, mai abitir decât la celelalte.
În ceea ce priveşte celelate două probe scrise, între timp, noi am stat de vorbă cu câţiva profesori pentru a cere opinii avizate.
Varianta extrasă la Istorie n-a avut surprize neplăcute pentru candidaţii la examenul de Bacalaureat. Ba chiar, la o primă analiză, cerinţele au fost o idee mai prietenoase faţă de anul trecut. Prof. Ştefan Nicolae, de la Colegiul Naţional "Vlaiu Vodă", ne-a declarat: "Eu cred că nu există motive de plângeri legat de subiectele de la această materie, fiindcă au fost destul de abordabile. Un absolvent care ştia că dă BAC-ul la Istorie şi s-a pregătit cât de cât pentru examen putea lua lejer un 7! Raportat la nivelul de dificultate din anii trecuţi, din punctul meu de vedere, varianta extrasă pentru această sesiune a fost ceva mai uşoară. Cred că orice persoană care cunoaşte Istorie măcar la nivel de cultură generală şi ia contact cu subiectele poate emite o concluzie similară legat de dificultatea lor!"
La Matematică, rar vor exista absolvenţi care să exclame relaxaţi că "a fost uşor!"... Este o disciplină cu probleme şi la propriu, şi la figurat, însă nu imposibil de promovat. Sigur că ştim cu toţii că foarte mulţi elevi sunt "certaţi" cu Matematica, însă chiar şi dacă n-o prea îndrăgesc ei, aceia care şi-au propus să înveţe şi să ia în serios şcoala fac eforturi să asimileze informaţia. Legat de subiectele din acest an, prof. Ana Răduţu-Babeţ, de la Liceul Tehnologic "Ferdinand I", a precizat: "De data aceasta, subiectele M2 de la Tehnologic şi Ştiinţele Naturii au urmat trendul general şi au crescut ca grad de dificultate. Mulţi au mers la examen relaxaţi, având formată ideea că avea să fie mai uşor decât în anii trecuţi. Din păcate, comparând M2 cu M1, de la Mate-Info, diferenţele nu au fost foarte mari. Deşi e necesară o analiză în paralel pentru fiecare subiect în parte pentru o astfel de concluzie, avem destulă experienţă cât să putem spune - în mare - cum au stat lucrurile. Probabil că acest examen va fi din ce în ce mai dificil, aşa că liceeni nu vor avea de ales decât să se apuce serios de învăţat dacă vor să-l promoveze! Cu toate acestea, un absolvent normal, care s-a pregătit pentru BAC şi a învăţat constant în cei patru ani de liceu, ar fi putut lua cu uşurinţă 7-8 la acest examen!"
Despre subiectele de la Limba română, cei avizaţi au declarat că n-au fost "de speriat" ba, dimpotrivă, concepute în aşa fel încât examenul la această disciplină să poată fi promovat cu uşurinţă. Poate că la partea a III-a, acolo unde "e mai mult de învăţat", ar fi fost ceva probleme dacă editorii variantei nu ar fi lăsat libertatea de alegere între doi poeţi, doar-doar absolventul o fi auzit măcar de vreunul din ei... Din păcate, în ziua de azi, elevii nu prea mai citesc şi ajung ca, în loc să le mai gândească şi singuri, să înveţe pe dinafară acele comentarii făcute de diverşi, publicate fie pe internet, fie prin fel şi fel de cărţi "adjuvante". De aceea, ei nu le înţeleg, nu au baza de lectură peste care să sedimenteze informaţia şi care să-i ajute să facă legături şi memorează mecanic ceva ce, în condiţii de stres, nu mai poate fi formulat coerent. Nu-şi mai amintesc, se blochează şi se trezesc că n-au scris mai nimic sau, dacă scriu, bat câmpii. Acest aspect a fost sesizat şi de către prof. Mihaela Filipoiu, de la Seminarul Teologic "Neagoe Vodă Basarab", care a subliniat: "Subiectele au urmat structura clasică, obişnuită şi au fost accesibile. Nu ştiu ce putea fi mai uşor de atât la Limba română... S-au dat cerinţe simple, cât să facă toată lumea măcar de trecere! Problema e că ei gândesc că e uşor şi nu mai sunt atenţi, nu citesc subiectele până la capăt, sunt dezordonaţi în redactare şi greşesc... Textul la prima vedere a fost foarte accesibil, nu a prezentat ambiguităţi, a fost uşor de lecturat, iar cerinţele au urmat fără îndoială ceea ce s-a tot lucrat la clasă în cei patru ani de liceu. După examen, mulţi s-au trezit, însă, că la itemul cu numărul 3 de la partea I n-au citit cu atenţie cerinţa, unde scria clar că era vorba despre influenţa maioresciană şi ei au făcut confuzie cu Negruzzi. Nu ştiu din ce cauză, dar mulţi au alunecat la acest item, deşi cerinţa era foarte clară. Pur şi simplu au fost distraţi şi n-au citit cu mintea limpede ce li se spunea! Acum, eu cred că se putea lua 6 şi punctul din oficiu de către cei de nivel mediu, să zicem... Pentru note mai mari trebuia ca la partea a III-a să fi citit mult, ori în zilele noastre ştim foarte bine cam ce şi cât mai citesc tinerii... Învaţă pe dinafară fără să gândească şi în faţa foii nu mai ştiu nimic!"
Nu ne rămâne decât să aşteptăm rezultatele, care vor reflecta adevăratul nivel de pregătire al candidaţilor!

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

Pin It