Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
vineri 12 august 2022 21:11

O potecă de munte devenită drum național

Un drum folosit de ciobani în transhumanță, de la Jina, Mărginimea Sibiului, din Transilvania spre Oltenia, Țara Românească, s-a metamorfozat asemenea Cenușăresei, într-un frumos drum național, care șerpuiește printre munți. A devenit DN 67C, cea mai înaltă șosea din România, cunoscută și sub numele de Transalpina (Țara de dincolo de munți). În Popasul Urdele, ajunge la 2.145 m. Acest traseu traversează Munții Parâng, Munții Cindrel, Munții Lotrului, Munții Șureanu. Are 148 km de la Bengești (de unde se desprinde Transalpina din DN 67 Târgu Jiu – Râmnicu Vâlcea) până la Sebeș (intersecția cu DN1 Sibiu-Sebeș). De la Bengești la Săliște (intersecția cu DN1 Sibiu-Sebeș) are 155 km. Acesta este traseul original al Transalpinei.
Pornind din Gorj (orașul Novaci), trece prin județele Vâlcea, Sibiu, până în județul Alba (orașul Sebeș/Săliște). În total, traversează 4 județe. Pe vremea când era potecă de munte, se numea Poteca Dracului.


Istoric
Unele surse susțin legenda că șoseaua a fost construită de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii. Din acest motiv, pe hărțile de istorie este trecut sub numele de „Coridorul IV Strategic Roman”. O legendă locală susține că la sfârșitul secolului al XVIII-lea – începutul secolului al XIX-lea, fiecare familie a participat la construirea unei porțiuni din acest drum. Alte surse susțin că șoseaua a fost construită și pietruită de nemți în timpul Primului Război Mondial, din rațiuni militare.


Transalpina a fost reconstruită în perioada interbelică, anii 1934-1939. În 1939 a fost inaugurată de Regele Carol al II-lea, traseul original fiind de la Novaci (Gorj) la Săliște (Sibiu). De aceea i se mai spune și Drumul Regelui sau Drumul Regal.


Fără acordul de mediu, în 2009 au început lucrările de modernizare pentru porțiunea Rânca (1.600 m) – Lacul Oașa. În 2017 s-a făcut deschiderea oficială pe acest segment, dintre Rânca și Obârșia Lotrului. Porțiunea Lac Oașa – Obârșia Lotrului mai necesită reabilitare.
Transalpina are și zone în care nu sunt montați toți parapeții. Segmentul cuprins între Rânca (Gorj) și Obârșia Lotrului (Vâlcea) este închis în perioada iernii (în funcție de venirea și topirea zăpezii).


Descriere
Drumul pornește din Jina. De-a lungul Râului Sebeș, între Sebeș și Sugag, Transalpina străbate sate cu gospodării cu arhitectură specifică, având curți interioare și porți masive ce le ascund privirii trecătorilor: Petrești, Sebeșel, Sasciori, Laz, Căpâlna, Martinie, Șugag.


Din Căpâlna se poate merge spre Cetatea Dacică Căpâlna, inclusă în patrimoniul mondial UNESCO. În apropiere de Căpâlna este Barajul Lacul Obreja de Căpâlna. Drumul Șugag – Siliște străbate Mărginimea Sibiului, Destinație Europeană de Excelență. În continuare, Transalpina traversează satele aflate pe culmile dealurilor.
Pe malul drept al Pârâului Dobra, la altitudinea de 750-900 m se află Rezervația Geologică „Pintenii din Coasta Jinei”, cu stânci izolate din șisturi cristaline. La circa 10 km de Șugag sunt alte două rezervații geologice – „Masa Jidovului” și „La Grumaji”.


Se trece pe lângă Lacul de acumulare Tău-Bistra. Se urcă de-a lungul Văii Sebeșului, la 16 km, unde se află gherete cu produse alimentare și de artizanat. Se trece apoi pe lângă Mănăstirea Oașa, de călugări, se traversează Poiana Poarta Raiului, după care urmează Domeniul schiabil Șureanu, cu 10 pârtii, care pornesc de la altitudinea de 1.650 m până la 2.010 m. În față ne apare Lacul glaciar Iezerul Șureanul, aflat la 1.737 m altitudine. Mai apoi, la 1.679 m altitudine se află Șaua Tărtărău, iar apoi urmează Voineasa, Brezoi, Lacul de acumulare Vidra, care alimentează Hidrocentrala Ciunget, a doua mare hidrocentrală din România după cea de la Porțile de Fier.


Drumețul continuă traseul pe lângă Mănăstirea Obârșia Lotrului și ajunge în Stațiunea Rânca. Urcă pe masivul Ștefanu din Latoriței și urmează serpentine... După Șaua Ștefanu, cu popas pentru mâncare tradițională (1.915 m), apare Platoul Muntelui Muntinu – Căldarea Urdele, cu Popasul Urdele (2.145 m), cel mai înalt punct al Transalpinei.
De aici începe coborârea spre Stațiunea Rânca (1.650 m altitudine), cu 6 pârtii. Se ajunge în Novaci, unde ia sfârșit Transalpina. La peste 2000 m altitudine, vara, temperaturile pot coborî spre zero grade. Printre păduri de brazi și fagi, acest traseu se unește cu muntele pe care îl „acoperă”, îl „protejează”. Este un peisaj de vis, străbătut zilnic de „cai putere”. Ce încântat ar fi fost Hogaș și pisicuța lui! Trebuie menționat că TOP GEAR a clasat Transalpina în primele 13 cele mai spectaculoase drumuri din lume.

 

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 15 lei, pe trei luni 42 de lei, pe șase luni 80 de lei, iar pe un an 150 de lei.