Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
smbt 25 septembrie 2021 20:42

Exclusivitate: Primarul Diaconu dă cărţile pe faţă: „Primăria are 10 dosare la DNA”

Şeful administraţiei municipale a găsit cu greu răgazul de a discuta deschis despre anul 2014, răspunzând cu sinceritate la toate întrebările, indiferent dacă au vizat probleme de serviciu sau personale. Omul Nicolae Diaconu se înfăţişează astfel în faţa celor care i-au acordat cel de-al doilea mandat în urmă cu un an şi jumătate. Cetăţenii pot afla astfel care au fost realizările, dar şi neîmplinirile, factorii favorizanţi, dar şi piedicile necunoscute publicului larg, relaţiile dintre oameni şi dintre serviciile sau societăţile subordonate administraţiei municipale şi nu în ultimul rând pot să-şi facă o idee asupra a ceea ce se va întâmpla în viitor la Curtea de Argeş.

 

2014 - un an greu

 

- Cum a fost 2014, pentru dvs.?

- Un an greu, pentru că am dispus de bani mai puţini, comparativ cu anul precedent. Este vorba despre 20 miliarde lei vechi. Această lipsă a pus o presiune suplimentară asupra bugetului local, silindu-ne să identificăm şi să aplicăm soluţii raţionale pentru a putea continua programul de investiţii, la care nu puteam renunţa sub nicio formă.

- Ce anume a generat această subfinanţare?

- Economia locală s-a aflat pe o pantă descendentă, începând cu 2012, ca să nu merg mai departe; 2013 a fost chiar mai slab, economic vorbind, iar pentru anul pe care-l vom încheia nu avem datele complete pentru a vedea cum a fost, până când nu se finalizează trimestrul IV. Ca să fiu mai clar, regula de bază este ca din taxele şi impozitele locale percepute, un anume procent să rămână aici. Cum economia din Curtea de Argeş a avut de suferit în ultimii ani când multe firme şi-au redus activitatea sau au dispărut, a scăzut numărul de salariaţi, producţia, comercializarea bunurilor, TVA şi, implicit, au scăzut şi sumele încasate la buget. 

- Cât de îngrijorătoare este această situaţie şi cât am avut de suferit?

- Destul, dar am cheltuit cu mare chibzuinţă banii pe care i-am avut, dovadă că la sfârşitul acestui an vom avea un excedent bugetar. La ora la care discutăm, el se cifrează la 3.071.411,35 lei. Precizez însă că, până la sfârşitul anului, se vor mai face plăţi, deci valoarea banilor aflaţi în conturile noastre va scădea. Am satisfacţia că, în ciuda greutăţilor, am acoperit necesităţile investiţiilor pe care ni le-am propus prin planul din 2008, inclusiv în ceea ce priveşte implementarea unor proiecte cu finanţare europeană.

 

Relaţii reci între directorul economic şi secretar

 

- Reuşitele, dar şi eşecurile din administraţia municipală depind de relaţiile dintre oamenii care formează echipa de la primărie. Ce ne puteţi spune, sincer, în această privinţă?

- Din momentul în care am preluat primul mandat, în 2008, am încercat să încheg relaţiile dintr-un colectiv pe care l-am găsit foarte dezbinat. Ambiţia mea a fost să-i fac, prin condiţiile asigurate, pe angajaţii primăriei să vină cu drag la muncă, pentru a creşte astfel şi calitatea serviciilor oferite populaţiei. În mare, cred eu, am reuşit o armonizare a relaţiilor interpersonale...

- Să înţelegem că rămân încă probleme de rezolvat în acest segment?

- Da, pentru că n-am reuşit să-i determin pe directorul economic şi pe secretarul municipiului să depăşească stadiul foarte rece al relaţiilor dintre dumnealor, care durează de foarte mulţi ani. Practic, aceştia nu vorbesc. Această situaţie îngreunează munca şi colaborarea între compartimente, care a ajuns să se facă prin intermediul meu. 

- Ce anume a generat această situaţie şi care sunt şansele de a i se pune capăt, spre binele comun?

- N-am intrat în amănunte, dar rămân convins că rezolvarea poate veni în primul rând de la dumnealor. Personal mizez în continuare pe inteligenţa şi capacitatea fiecăruia de a ieşi din această distanţare ciudată, care seamănă parcă a neutralitate armată. Consider situaţia nefirească şi sper să ajungă şi dumnealor la această concluzie şi să reacţioneze raţional, cu inteligenţa pe care toţi ştim că o au.

 

"Am obţinut 600 miliarde pe proiecte şi sunt cercetat de DNA!"

 

- În oraş se ştie că funcţionari din primărie, în frunte cu dvs., trebuie să dea declaraţii procurorilor de la DNA în legătură cu anumite contracte. Despre câte dosare vorbim?

- La DNA sunt vreo 10, din care numai la PIDU sunt 3. 

- Ce calitate aveţi în ancheta DNA şi dacă puteţi să ne spuneţi cum priviţi această situaţie?

- Sunt suspect în acest dosar, iar situaţia în care am ajuns cu toţii este stresantă, deranjantă şi afectează pe toată lumea. Eu sunt acuzat în toate proiectele, unele începute înainte să ajung primar, dar continuate şi finalizate în mandatele mele. Vă spun cu toată sinceritatea că şi acum când prezint un proiect şi solicit finanţare, sunt conştient de riscul pe care mi-l asum.

- Ce vă deranjează cel mai mult?

- Faptul că am vrut să fac bine acestui oraş, că m-am luptat pentru proiecte reuşind să obţin circa 600 miliarde lei vechi şi - iată! - am ajuns să fiu cercetat de DNA! În 2008 am venit la primărie cu gândul de a accesa fonduri europene pentru modernizarea municipiului, ştiind din experienţa de consilier local şi viceprimar că posibilităţile investiţionale ale comunităţii noastre erau prea mici pentru a putea să facem ceea ce se impunea. Aveam oportunitatea accesării fondurilor europene şi am muncit cu echipa pe care am format-o ca să n-o pierdem, deşi trebuia să lucrăm sub presiunea timpului, ca să prindem ultimul tren al depunerii dosarelor. Primul lucru a fost lansarea unei consultări a populaţiei, pentru stabilirea strategiei de urmat. Am contactat o firmă specializată, cu care am întocmit şi proiectele. De reţinut ar fi faptul, pe care l-am spus şi procurorilor în cursul celor 8 ore de audieri că, din toate cele pe care le-am depus, n-a fost măcar unul respins. Deci, firma şi-a făcut corect datoria, iar implementările s-au făcut respectând întocmai prevederile legale, căci au trecut prin toate filtrele stabilite, plus contestările care ne-au făcut să batem pasul pe loc. Sunt 17 bibliorafturi cu dosare care însumează circa 20.000 pagini, avem CD-uri cu ele, din care se poate concluziona că s-a lucrat perfect legal, căci pentru toate s-a dat viza controlului preventiv la plăţi. Firma în discuţie nu a avut treabă cu achiziţiile sau cu livrarea vreunui produs pentru implementarea proiectelor.

- Aţi pus toate aceste acte la dispoziţia organelor de cercetare?

- Bineînţeles, am dat toate documentele cerute, contractele de achiziţii şi celelalte facturi şi acte pe baza cărora s-au efectuat plăţile. Noi am dat hotărâri de consiliu pentru finanţarea cheltuielilor anexe, neeligibile, ca să putem depune proiectele în termenul limită stabilit, chiar şi în situaţia din 2009, când au fost alegerile prezidenţiale şi s-a întârziat aprobarea bugetului de stat. Sigur, pe parcursul implementării pot apărea situaţii de cheltuieli care trec de la eligibile la neeligibile. Vina poate cădea pe un funcţionar, cu riscul de luat în calcul de a fi plătite penalităţi care pot fi de 5, 25 sau 100%. Acum justiţia va analiza totul şi sper ca decizia să fie dreaptă, dată pe baza dovezilor documentate pe care le-am prezentat sau pe care le vom prezenta, dacă ni se vor cere suplimentări de date.

 

"Am făcut ceea ce trebuia să fac!"

 

- Regretaţi faptul că v-aţi angrenat în accesarea de fonduri europene, ajungând într-o situaţie delicată?

- Nu, pentru că am convingerea că am făcut ceea ce trebuia să fac la momentul respectiv şi dac-aş putea s-o iau de la capăt, n-aş alege o altă cale! În plus, am conştiinţa liniştită, iar mulţumirea sufletească nu are cum să mi-o ia cineva. Eu sunt tipul de om care-şi fixează o ţintă, priorităţile, etapele şi apoi îşi urmează paşii stabiliţi. Îmi dimensionez capacităţile de la o perioadă la alta cât pot eu de corect. Tot ceea ce mi-am propus în 2008 urma să finalizez în două mandate de primar al municipiului. Am plecat de la necesităţi reale şi sunt convins că voi duce totul la bun sfârşit! Pe de altă parte, sigur că am şi regrete...

- Care ar fi acelea?

- Pe de o parte, n-am avut o colaborare foarte clară cu presa, considerând că pentru mine pot vorbi cel mai bine faptele, deoarece n-aveam efectiv timp pentru a trâmbiţa succese. Chiar dacă este o greşeală, n-o voi face vreodată, nu stă în firea mea! Pe de altă parte, conştientizez faptul că în aceşti ani mi-am neglijat familia, punând munca mea pe primul plan. Chiar dacă se justifică obiectiv unele sacrificii personale, nu este în regulă că ai mei au ajuns în plan secund pentru a-mi sluji poate şi o oarecare ambiţie. Adevărul este că am şi unele probleme de sănătate mai vechi, uneori simt nevoia de liniştea pe care aici n-o pot avea. Judecând din punct de vedere uman sunt destule lucruri pe care trebuie să mi le reproşez...

 

"Nu cunosc fapte de corupţie în primărie"

 

Se vorbeşte mult în această perioadă despre corupţia unor funcţionari publici. La noi cum se prezintă situaţia?

- N-am fost sesizat sau informat că angajaţi ai Primăriei Curtea de Argeş ar fi cerut sau ar fi primit şpagă. Întrebarea dvs. probabil a fost generată de anumite nemulţumiri formulate de către cetăţeni. Ele sunt normale cât timp rezolvarea problemelor cu care se confruntă întârzie. La alţii am aflat că durează cu anii, ceea ce nu este cazul la noi.

Aţi avut un proiect cu finanţare europeană pentru eficientizarea circuitului documentelor în primărie...

- Foarte adevărat, a fost implementat şi prin el s-au creat proceduri care acum funcţionează şi ne-au ajutat şi la implementarea altor proiecte europene. Lucrurile nu merg însă aşa cum ne-am dori, pentru că ne confruntăm cu alt gen de probleme.

Anume?

- Lipsa de personal calificat este cea mai importantă şi este generată şi de nivelul salarial mic, care ne este impus. Aşa cum s-a văzut şi la ultimele şedinţe de legislativ, am fost nevoiţi să scădem standardul la angajare pentru specialişti, renunţând la experienţa în muncă, pentru a-i atrage măcar pe proapeţii absolvenţi. Nici măcar aşa n-am avut candidaţi la examene pentru posturile deja aprobate, astfel că volumul de muncă distribuit pe funcţionari creşte, dar nu şi salariile celor ce îndeplinesc sarcini suplimentare. Şi-atunci e normal ca oamenii aceia să fie supăraţi şi uneori să aibă atitudini mai puţin amabile faţă de solicitările unor cetăţeni. Numai că, până la urmă, totul se sparge în capul primarului!

I-aţi certat pe subordonaţii care v-au nemulţumit în vreun fel sau altul?

- De felul meu nu sunt un tip certăreţ, dar recunosc că nu evit să le fac observaţii atunci când situaţia o impune.

Cât de popular sunteţi printre subordonaţii din primărie?

- Cinstit, n-am avut timp să fac sondaje de acest gen, mai ales că nici nu mă interesează altceva decât să lucrăm cât mai bine în interesul cetăţenilor.

 

Primarului nu-i place arteziana de la CCA

 

Ce nu vă place din realizarea proiectului noului parc?

- Sincer?... Nu-mi place deloc fântâna aceea arteziană şi vom încerca s-o schimbăm. Avantajul este că n-am făcut vreo recepţie, pentru că mai sunt destule lucruri asupra cărora ne vom lămuri în primăvară dacă rezistă sau nu în iarna asta. Constructorul are datoria de a înlocui toţi copacii care nu s-au prins. 

Asta ar presupune costuri suplimentare?

- Nu, se lucrează strict conform contractului şi firma nu poate aplica adaos comercial sau alte suplimentări de costuri peste preţul negociat deja. Obligaţia asumată este aceea de a ne preda la recepţie parcul mobilat aşa cum s-a stabilit, iar garanţia lucrării este de 5 ani.

O mare problemă este lipsa unei parcări încăpătoare...

Foarte corect şi ţin să vă spun că noi căutăm deja soluţii de rezolvare a acestei lipse.

 

                                                               - Va urma -

 

 

 

 

 

 

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 15 lei, pe trei luni 42 de lei, pe șase luni 80 de lei, iar pe un an 150 de lei.