Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
vineri 18 iunie 2021 13:53

ABC bancar-13  

De fiecare dată când mergem la banca unde avem contul curent şi dorim  să efectuăm o plată din contul curent trebuie neapărat să completăm un formular numit Ordin de Plată (O.P.). Acest document are rubrici special demarcate în care completăm:

- numele şi prenumele nostru - noi fiind plătitorul;

- numărul de cont curent din care facem plata, în format IBAN (adică 24 de cifre);

- eventual codul numeric personal (C.N.P.), după aceea completăm mai jos 

- numele scris corect al celui care va primi suma pe care o plătim (Persoană fizică sau juridică);

- codul numeric personal al acelei persoane fizice (C.N.P.) sau Codul Unic de Identificare – adică C.U.I.-ul firmei unde facem plata;  

- banca unde are contul cel care primeşte suma  - suma pe care o achităm (scris în cifre şi litere); 

- şi în ultima rubrică detaliile plăţii – adică ce reprezintă transferul.

După ce completăm acest document, îl depunem la ghişeul băncii, iar salariatul bancar va verifica corectitudinea datelor (contul nostru îndeosebi), va vedea dacă avem în cont suma pe care dorim să o plătim şi mai ales are posibilitatea să verifice și dacă I.B.A.N.-ul celui care va primi banii este un I.BA.N. corect - atenție dacă este corect ca și configurare, adică dacă există, NU și dacă corespunde cu numele completat de noi ca fiind cel care primește suma. Și aici intervine surpriza când salariatul bancar ne spune că avem de achitat un comision de transfer (diferit de la bancă la bancă în funcție și de suma transferată). Așa că avem mai multe inconveniente la acest transfer de bani: timp pierdut la bancă,  completat în scris acel O.P., stat la rând la ghișeu, comision de achitat (se percepe din cont din suma pe care o avem). Și de cele mai multe ori ni se sugerează când stăm la ghișeu să facem un transfer cu  O.P. - pe suport de hârtie - să apelăm la serviciul de Internet Banking. De ce avem nevoie? În primul rând de un calculator conectat  la Internet și abia după aceea putem să accesăm serviciul Internet Banking. Acest serviciu este inclus mai nou în pachete opționale la bănci. Adică la deschiderea contului curent, pentru o diferență de 1-2  lei pe lună, se poate primi acest  serviciu care este activat din momentul în care deschidem contul curent la bancă. Acest serviciu, ce înseamnă de fapt? Posibilitatea de a efectua diferite operațiuni bancare cu ajutorul acestuia și de a beneficia de  costuri reduse (sau chiar gratuități). În momentul activării, banca ne oferă un formular pe care este trecut site-ul pe care îl accesăm să putem intra în fișierul nostru care conține toate conturile existente la acea bancă. Pe acest formular vom avea un cod de user: adică codul nostru și o parolă inițială generată de sistem. La prima accesare va trebui neapărat să schimbăm parola inițială cu o parolă nouă stabilită de noi. Prin acest serviciu ne controlăm banii pe care îi avem în conturi, cum s-ar spune, din “tastatură”. Ce putem să facem? Putem vedea câți bani avem în conturi (soldul conturilor), ce fel de operațiuni am făcut (istoric plăți, transferuri), putem să generăm extrase de cont (liste cu operațiuni zilnice), să efectuăm plăți către diverși, atât în țară cât și în străinătate (iar dacă dorim modelul de OP utilizat cu detaliile celui care primește suma – nume/denumire, cont IBAN, banca, pot fi salvate ca să le utilizăm și altădată). Putem vedea: data și valoarea unor plăți de rată de credit, depozite bancare și data de scadență a acestora, plățile programate, plățile curente din aceea lună. Dacă dorim, prin Internet Banking putem deschide și alte conturi în alte valute, putem face schimburi valutare, transferuri între conturile noastre, plăți de rate ale unor credite la acea bancă sau altă bancă. Dacă dorim putem să încărcăm/ordonăm în sistem o  plată cu toate detaliile aferente și acea plată să se efectueze la o dată prestabilită – adică să se efectueze la 10 zile. În cazul în care ordonăm operațiuni care nu se pot efectua din lipsă de disponibil, acestea nu se efectuează integral! Dacă ai plăți pe care dorești să le faci ritmic (plăți recurente) – lunar sau la niște date fixe -  poți seta sistemul ca acestea să se efectueze ritmic. Dacă există disponibil în conturi și dorești să constitui depozite la termen la acea bancă, planuri de economii sau conturi de economii – le poți face când dorești și le poți lichida oricând. În momentul în care dorești să faci o operațiune: un depozit la termen de exemplu, selectezi tipul de depozit, moneda și contul. Stabilești suma inițială, data scadentă și alegi dacă dorești ca depozitul să fie cu prelungire automată sau nu, să fie cu capitalizare de dobândă (se va reînnoi automat cu dobânda inclusă în suma inițială) sau fără capitalizare (se reînnoiește doar suma inițială). Important este ca după ce  încărcăm în sistem o operațiune să o salvăm, dar ca aceasta să se efectueze trebuie neapărat să introducem un cod de autorizare. Acest cod de autorizare îl putem genera astfel: ori primim de la banca unde avem Internet Banking  un dispozitiv Vasco Token – care va genera doar pentru noi o multitudine de coduri de securitate pe măsură ce îl utilizăm și facem operațiuni, sau dacă nu dorim să fim stresați de  grija acestui dispozitiv ni se poate oferi autentificarea prin S.M.S., adică de fiecare dată vom  primi codurile de securitate pe telefonul mobil, prin S.M.S. Aceste coduri, indiferent cum le generăm, sunt valabile doar pentru contul nostru de utilizator și poate fi folosite pentru autentificare când intrăm în sistem, cât și pentru autorizarea tranzacțiilor. Vom vedea că la fiecare accesare a Internet Banking-ului sistemul ne va cere  codul de autorizare (acesta generat de Vasco Token sau primit pe S.M.S.) ca să ne recunoască înainte de a ne lăsa să accesăm fișierul nostru cu conturi, depozite, etc. Oricând  prin acest serviciu putem redenumi conturile pe care le avem, să modificăm parola de acces sau să o resetăm, putem activa servicii conexe (de exemplu Info SMS – prin care primim pe telefonul mobil informații despre orice tranzacție bancară efectuată, oriunde ne aflăm).

Cine utilizează acest serviciu poate spune că acesta reprezintă cel mai rapid și mai ușor mod de a efectua orice tranzacție bancară. Dacă doriți să vedeți cum funcționează acest serviciu, când vă duceți la banca unde aveți contul curent solicitați acest lucru și sigur salariatul bancar vă va arăta practic ce înseamnă. Nu este un serviciu greu de utilizat. Făcând o analogie în momentul în care au apărut cardurile bancare așa credeam și despre ele că sunt sofisticate la utilizare, iar astăzi le utilizăm în mod reflex la bancomate, la plăți la comercianți.

 

 

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 15 lei, pe trei luni 42 de lei, pe șase luni 80 de lei, iar pe un an 150 de lei.