Pensionarii din străinătate trebuie să transmită Certificatul de viață de două ori pe an
Începând cu acest an, urmare a intrării în vigoare a Legii nr.360/2023 cu data de 1 septembrie 2024, Certificatul de viață, document care permite pensionarilor stabiliți în străinătate să primească pensia în continuare, trebuie transmis de 2 ori pe an. Certificatul de viață este un instrument de verificare și constituie dovada pe baza căreia se continuă plata drepturilor cuvenite beneficiarilor nerezidenți ai sistemului public de pensii.
Termenele stabilite prin Legea 360/2023 și Ordinul CNPP nr.874/2024 (prin care s-a stabilit și modelul certificatului), sunt datele de 31 martie și respectiv 30 septembrie ale fiecărui an.
În situația în care termenele pentru transmiterea Certificatului de viață nu sunt respectate, plata pensiei se suspendă din luna imediat următoare.
Reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/comunică certificatul de viață după expirarea termenelor amintite.
„Facem precizarea că Certificatul de viață trebuie transmis de către pensionarii stabiliți în străinătate DIN PROPRIE INTIAȚIVĂ, după ce îl semnează în fata unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiv autoritate certificând faptul că este în viață. Aceste autorități pot include instituții de asigurări sociale/pensii, autorități administrative locale sau notari publici din statul de domiciliu sau de reședință.
Modelul certificatului de viață poate fi descărcat de pe http://cjparges.ro/index.php?sel=acte. Trebuie completat cu majuscule, folosindu-se numai liniile punctate. Cuprinde 2 părți, niciuna dintre aceste nu poate fi eliminată!
În cazul beneficiarilor nerezidenți aflați în plată, în aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, primul certificat de viață se va transmite până la data de 30 septembrie 2024”, anunță Casa Județeană de Pensii Argeș.