După decenii de abandon, Gara Regală din Curtea de Argeș va fi reabilitată din temelii, până în mai 2026
Trei decenii a fost lăsată să zacă într-o constantă degradare celebra Gară Regală de la Curtea de Argeș, una dintre cele mai impresionante stații feroviare din România. Gloria care învăluia odinioară acest superb obiectiv s-a estompat atât de drastic de-a lungul vremii încât, astăzi, clădirea consemnată ca fiind unul dintre cele mai importante monumente istorice din ţară purtând amprenta Monarhiei, zace într-o stare deplorabilă şi umilitoare pentru însemnătatea ei. După ce și „fardurile” ce i s-au aplicat în 2017, la funeraliile prilejuite de decesul Regelui Mihai, au fost spălate de ploi și arse de soare, acest unicat arhitectonic parcă își plânge singur de milă, aşteptând resemnat ziua cea de pe urmă...
Imaginea cu Gara Regală se conturează de la distanţă într-un cadru sumbru: culorile s-au mătuit şi zidurile murdare, ca nişte cămăşi zdrenţuite din care se desprind petice la fiecare adiere de vânt, dezvelesc pe alocuri frânturi din tencuială, din zugrăveala veche - acum gălbuie - şi chiar şi câteva rânduri de cărămidă. Cercevelele crăpate de vreme şi roase de intemperii încadrează nişte geamuri de pe care, acolo unde mai este, se cojeşte autocolantul alb aplicat cine ştie când, astăzi năpădit de mizerie şi de praf, iar vechile glafuri din ciment sunt populate de briofitele ce lasă în urmă cercuri negre, tăciunoase. Ar mai fi de adăugat crăpături, tablă ruginită şi o mică floră care se dezvoltă pe acoperiş, probabil cu pretenţie de grădină suspendată... Înăuntru numai Dumnezeu ştie precis ce-o mai fi. Peronul se prezintă şi el destul de anost, cu smocuri de iarbă pe ici, pe colo, răzbite dintre crăpăturile aferente, cetină de brad şi altele.
Această clădire, pe care am descris-o în rândurile anterioare, a costat - potrivit documentelor vremii - peste 7,8 milioane lei aur! Iată, deci, cât de mult au prețuit generațiile din viitor uriașa investiție: au lăsat-o expusă vicisitudinilor timpului și uitării...
În urmă cu aproape șapte ani, în decembrie 2017, la înmormântarea Regelui Mihai I, autoritățile centrale și locale promiteau că proiectul de reabilitare a Gării Regale Curtea de Argeș, din județul Argeș, avea să demareze în 2018.
Dar abia pe 3 octombrie 2022, CFR Infrastructură, prin sucursala Craiova, a lansat licitația pentru reabilitarea gării. După atâta vreme de nepăsare, iată că vine și ziua în care splendida bijuterie arhitectonică va fi supusă unei ample operațiuni de reabilitare. Mai precis, începând din primăvara acestui an, conform unui comunicat transmis de reprezentanții CFR Infrastructură, proiectul tehnic va fi completat cel mai târziu până la data de 29 martie, iar apoi va fi emis ordinul de începere a lucrărilor. Acestea vor demara înainte de data de 15 aprilie.
Amintim că Regionala Craiova a CFR a semnat, în data de 14 martie 2023, un contract cu asocierea Euras SRL – Arhing SRL pentru proiectarea și execuția lucrărilor de reparații, reabilitarea și restaurarea Gării Regale din Curtea de Argeș. Valoarea contractului se ridică la 8,74 milioane lei, fără TVA, iar termenul de finalizare este de 3 ani (1 an pentru proiectare și 2 ani pentru execuție).
Acest contract va cuprinde lucrări de reparații și consolidare a structurii de rezistență, modernizarea instalațiilor electrice, termice și sanitare, precum și refacerea acoperișului. Totodată, elementele artistice vor fi restaurate la starea lor inițială.
Potrivit reprezentanților CFR, lucrările de reparații, restaurare și reabilitare a clădirii de călători vor fi realizate exclusiv cu materiale și tehnici specifice, compatibile cu cele originale, conform avizului emis de Ministerul Culturii.
Construită în perioada domniei regelui Carol I, între anii 1895-1898, după planurile inginerului Elie Radu și sub îndrumarea arhitectului italian Giulio Magni, Gara Regală din Curtea de Argeș este un obiectiv de importanță națională, înscris în Lista Monumentelor Istorice. Starea jalnică în care a ajuns se datorează actualilor administratori, care vor să stăpânească, dar nu sunt în stare să îngrijească acest bun de patrimoniu cultural naţional, poate inestimabil... Nu putem uita că, în urmă cu câțiva ani, și-a așteptat în rușine şi în zdrenţe ultimul monarh, pentru cea din urmă călătorie cu Trenul Regal! Două destine triste parcă legate unul de altul... Majestatea Sa Mihai I al României nu şi-a mai recăpătat vreodată locul rânduit în această ţară, dar poate măcar Gara Regală va avea parte de o soartă mai binevoitoare. Covorul roşu, oricum, nu va mai avea pentru cine se aşterne...