Ajutorul de deces crește în 2025: Valoarea indemnizației va fi majorată cu peste 1.000 de lei
Written by Cristina MINCU on .
Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică proiectul privind Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2025, care prevede o creștere semnificativă a ajutorului de deces. Potrivit documentului, indemnizația acordată familiilor persoanelor decedate va crește cu peste 1.000 de lei, urmând ca noile valori să fie aplicate de la data intrării în vigoare a legii.
Astfel, ajutorul de deces va fi de:
8.620 lei pentru decesul unui asigurat sau pensionar (față de 7.567 lei în prezent);
4.310 lei pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului (față de 3.784 lei în prezent).
Cine beneficiază de ajutorul de deces
Conform Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces poate fi acordat în cazul decesului:
unui asigurat sau pensionar;
unei persoane care, în ultimele șase luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
unei persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului (până la doi ani, trei ani pentru copilul cu handicap, respectiv șapte ani în anumite cazuri), dacă anterior concediului era asigurată obligatoriu;
unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului, cu condiția ca acesta să nu fi fost asigurat sau pensionar la data decesului.
Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane care dovedește că a suportat cheltuielile aferente înmormântării. Aceasta poate fi:
soțul/soția supraviețuitoare;
copilul decedatului;
părintele decedatului;
orice altă persoană fizică sau juridică care face dovada cheltuielilor.
În cazul decesului unui membru de familie al unui asigurat sau pensionar, ajutorul este acordat dacă decedatul era:
soț/soție;
copil propriu, adoptat sau aflat în plasament, până la 18 ani sau până la 26 de ani dacă își continuă studiile;
copil inapt pentru muncă, indiferent de vârstă, dacă inaptitudinea s-a produs înainte de 18 sau 26 de ani;
părinte, socru sau bunic al asiguratului sau pensionarului.
În cât timp se achită ajutorul de deces
Potrivit CNPP, plata ajutorului de deces se face în termen de trei zile lucrătoare de la depunerea cererii, iar sumele sunt achitate de:
Casa teritorială de pensii din raza domiciliului persoanei decedate, în cazul decesului unui asigurat sau pensionar;
Casa teritorială de pensii din raza domiciliului solicitantului, în cazul decesului unui membru de familie neasigurat.
Ajutorul poate fi solicitat în termen de trei ani de la data emiterii certificatului de deces.
Documente necesare pentru obținerea ajutorului de deces
Pentru obținerea ajutorului, solicitantul trebuie să depună următoarele documente:
cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
certificat de deces (original și copie);
act de identitate al solicitantului (original și copie);
acte de stare civilă care dovedesc relația de rudenie sau căsătoria cu decedatul;
documente care atestă suportarea cheltuielilor de înmormântare;
adeverință care certifică statutul de asigurat/pensionar al decedatului;
pentru copii între 18 și 26 de ani – adeverință care confirmă continuarea studiilor;
pentru copii inapți pentru muncă – act medical vizat de medicul expert al asigurărilor sociale;
în cazul cererilor depuse de persoane juridice – contract de prestări servicii, împuternicire, dovada plății cheltuielilor.
Modalitatea de plată
După achitarea ajutorului de deces, casele teritoriale de pensii aplică pe certificatul de deces mențiunea „ACHITAT”, împreună cu data, semnătura și ștampila instituției. Dacă plata se face prin virament bancar sau mandat poștal, pe document va fi trecută mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”.