Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
vineri 22 octombrie 2021 10:05

Deputatul Chelaru Mircia: "Vreau să pun Argeșul pe harta lumii!"

Mircia Chelaru s-a născut la 3 iulie 1949, în comuna Rediu, județul Iași. În 1964 se înscrie la Liceul Teoretic "Vasile Alecsandri" din Iași, însă în anul următor, în urma unei selecții riguroase bazată în principal pe rezultatele de la învățătură, este ales pentru transfer la Liceul Militar "Ștefan cel Mare" din Câmpulung Moldovenesc. În 1967 a absolvit cursurile instituției de învățământ ca șef de promoție! Ulterior a finalizat și cursurile Școlii Superioare de Ofițeri Activi "Nicolae Bălcescu" din Sibiu, arma Infanterie și Facultatea de Arme Întrunite din cadrul Academiei Militare. În anul 2000, a obținut titlul științific de doctor în Științe militare.

După absolvirea școlii de ofițeri cu gradul de locotenent, a îndeplinit funcții de comandă și stat major în unități și mari unități ale armatei. Cariera militară o începe în funcția de comandant de pluton la Regimentul 30 Gardă (1970-1972), fiind numit apoi ca adjutant al primului adjunct al ministrului Apărării Naționale și Șef al Marelui Stat Major, general-colonel Gheorghe Ion. În 1974 este avansat la gradul de locotenent major. Revenit după doi ani de studii la Academia Militară, este numit în funcția de comandant de batalion la Regimentul 30 Gardă, fiind avansat la gradul de căpitan în mod excepțional (1977). Devine apoi ofițer de stat major, îndeplinind funcțiile de ofițer 2 în Biroul 1 Operații din Secția Operații a Direcției Operații din Marele Stat Major, șef de stat major la Regimentul 2 Mecanizat, ofițer 2 la statul major al Diviziei 1 mecanizată (șef de stat major anexa „D”) și apoi șef al Biroului Operații și Pregătire de Luptă la Divizia 1 Mecanizată. În această perioadă este avansat la gradele de maior (1983), locotenent-colonel (1989) și colonel, înainte de termen (1990).
După ce în 1990 a fost detașat ca director al Diviziunii III de contraspionaj (cu atribuții în supravegherea activităților iredentiste) la Serviciul Român de Informații, în perioada 1990-1993 a lucrat ca atașat militar aero și naval al României în Iordania. Începe apoi o carieră didactică în cadrul Academiei de Înalte Studii Militare, fiind șef al cursurilor postacademice și decanul Colegiului Superior de Stat Major (1995-1997). În această perioadă și ulterior a urmat Colegiul de Studii Strategice și Economice de Apărare din cadrul en, Germania, Cursul de Drept al Conflictelor Armate la Institutul Internațional pentru Dreptul Războiului de la San Remo, Cursul de Apărare Interarme "Noul Parteneriat pentru Menținerea Păcii - SHAPE" din Oberammergau, Germania, Cursul de Cooperare Interdisciplinară „Noul Parteneriat pentru menținerea păcii în acțiune” – Centrul Person B. Lester din Halifax, Canada și Colegiul Național de Apărare din București.
La 12 septembrie 1997, colonelul Mircia Chelaru este numit în funcția de comandant al Corpului 10 Armată "Ștefan cel Mare" din Iași, în locul generalului Viorel Cheptine. A fost înaintat la gradul de general de brigadă (cu 1 stea) la 27 noiembrie 1997, și apoi la gradul de general de divizie (cu 2 stele) începând cu 1 decembrie 1999.
Mircia Chelaru a fost numit la 15 februarie 2000 în funcția de șef al Marelui Stat Major al Armatei Române. Începând cu data de 25 octombrie 2000, a fost înaintat la gradul de general de corp de armată (cu 3 stele). La data de 31 octombrie 2000, deputatul Chelaru și-a înaintat demisia din funcția de șef al Marelui Stat Major al Armatei Române, aceasta fiind acceptată. A îndeplinit apoi funcția de director al Centrului de Studii Strategice de Securitate. La 4 iunie 2001, Mircea Chelaru a cerut trecerea sa în rezervă.

- Dacă destinul nu v-ar fi îmbrăcat în haină militară, către ce altă profesie v-ați fi îndreptat?
- Aceea de medic! Am și dat la Medicină din postura de elev al Liceului Militar, numai că în anul respectiv, din ordinul ministrului Ioniță, ca urmare a deciziei politice de atunci, toți elevii liceelor militare nu mai urmau niciun fel de institut de învățământ lateral, dar necesar armatei. Respectiv, nu mai plecau nici în Inginerie, nici spre Medicină, ci toți se îndreptau către Școlile Superioare de Comandă. Atunci s-a trecut la constituirea noii armate. Mai exact, la armata populară, unde veniseră toți tractoriștii, activiști, veniseră cu diviziile rusești și s-a dat ordin să se realizeze o armată "ca pe vremea mea", conform voii lui Ceaușescu, adică o armată ca-n perioada interbelică. O armată republicană, alcătuită numai din ofițeri cu studii superioare, de înaltă clasificare. După 4 ani de Școală Superioară de Ofițeri, aveam echivalare a 2 ani de facultate umanistă sau politehnică, iar din promoția mea și cele anterioare nu a existat ofițer să nu aibă cel puțin o facultate civilă, complementară. Mulți au urmat Istoria, alții Filologia, majoritatea alegând Politehnica. Eu am ales Filosofia, apoi am absolvit Cibernetica. Fiecare a ales după propria dorință, dar, fiind ghidați și de unele nevoi ale instituției.


- Ați avut vreun moment de regret pentru alegerea făcută sau pentru faptul că nu ați urmat calea Medicinii?
- Nu regret nimic, decât din perspectiva că nu am făcut mai mult. Până să apară acel ordin despre care vă povesteam anterior, am dat examen la Medicină, iar când a venit ordinul, eram deja admis. Mă căuta tata pe la coada listei, dar eram pe locul 3... A fost decizia ministrului să urmez Școala Superioară de Ofițeri, printr-o apreciere comparativă. Mai exact, a comparat nota 9,36 cu care am intrat la Medicină, cu 9.93 - nota de admitere la Școala Superioară de Ofițeri. În plus, provenind dintr-o familie cu 5 copii, părinții mei ar fi trebuit să plătească 18.000 lei pentru școlarizare, la Medicină, lucru pe care nu și-l permiteau... Ca să faceți un calcul, tata câștiga 980 de lei lunar, iar mama 720. Revenind, ca să vă răspund concret, nu, nu regret deloc ceea ce destinul mi-a oferit!

"Întotdeauna leneșul intelectual obosește după prima pagină. Nu-l pune să citească mai mult. Cască! Cine ne conduce? O lume de căscați!"

- Considerați că-n vremurile acelea, trecute, oamenii din sisteme, specialiștii din diverse domenii, erau mai pregătiți decât cei actuali?
- Nu aveau neapărat o pregătire științifică, dar 1.000 de vorbe nu fac cât un exemplu bun. Principiul metodic pe care l-am învățat la acea vreme este necesar în ziua de astăzi mai mult decât oricând. Este foarte simplu: "Priviți la mine. Vă arăt mișcarea. Faceți ca mine". Deci trebuia să fii exemplu, să execuți perfect și să te urmeze cel ce a văzut și are încredere. Astăzi de la cine să mai învățăm?! De la improvizatori? De la „habarniști”?! Din punctul acesta de vedere, în școli era un activ profesoral de excepție. Eu l-am avut la Cercetare, Cunoașterea Armatelor Străine, Arme Întrunite pe lt. col. Ionel Jipa - cavalerist, făcuse și războiul. Absolvent al Școlii Speciale Militare de la Saint-Cyr, Franța, unde fusese coleg cu nimeni altul decât Charles de Gaulle! Acel om m-a învățat carte, dar o carte în demnitate, una în care meritul și proiecția omului erau în mintea lui. Îmi aduc aminte, mă aflam la un exercițiu tactic și n-am căzut pe soluția catedrei, motiv pentru care am inventat altceva, nereușind să justific foarte bine, dar, spre surprinderea mea, mă trezesc cu un 10. Unul dintre cei cu care eram în competiție, cârcotaș pentru că luase 9, a răbufnit imediat, iar lt. col. Jipa a avut un răspuns indimenticabil: "Ia loc, tovarășe caporal, dumneata n-ai înțeles că ai fost pe o formulă perfectă din punct de vedere schematic, dar el mi-a adus logică. Între schemă și logică, am ales logica!". Într-o zi m-a chemat deoparte și mi-a spus: "Trebuie să ai mai multă răbdare. Ține minte, elevule, prostia niciodată nu poate fi spălată, poți pune toți detergenții pe ea. Cum de altminteri, diamantul inteligenței nu trebuie să strălucească prea tare. De ce? Cu cât strălucește mai tare, cu atât întunecă mintea prostiei și ți-i faci dușmani!". Toată viața, în calitate de comandant și nu numai, mi-am amintit și am pus în aplicare aceste sfaturi. Dacă vreodată am uitat să le aplic, mi-am luat-o de la viață. Aceasta a fost lumea în care m-am format. Erau oameni de un pragmatism extraordinar. Oricâtă teorie ai cunoaște, dacă nu știi aplicarea ei în practică și nu ai avut modelul formator, bâjbâi, inventezi, improvizezi. A fi inteligent nu înseamnă a fi neapărat un om de reușită. S-ar putea să nu intri pe trendul acțiunii. Inteligența este tocmai forma de manifestare a omului la starea concretă a faptelor. Inteligența reprezintă capacitatea omului de adaptare rapidă la ce este, după care vine construcția, modificarea a ceea ce te-a adaptat către forma ta de proiectare inteligentă a unui nou lucru. Întâi trebuie să încaleci calul pentru a călări. Unii călăresc cu mintea. Și dau lecții, dar ei nu s-au suit în viața lor pe un cal. Așa se întâmplă și cu cei care ne conduc astăzi. În viața lor n-au condus o grădiniță și s-au gândit acum să conducă sisteme mari... Liderul nu este ales niciodată, el este cel ce e urmat. Doar șefii sunt aleși. Managerii sunt numiți. Liderii niciodată. Acesta are forța extraordinară a exemplului. Conform teoriei lui Lenin - care, deși a fost exponentul unei idei bolșevice, ca filozof a fost extraordinar - în ideea circuitului adevărului: "de la intuiția vie, la gândirea abstractă și apoi la practică. Iată calea adevărată a cunoașterii".

"De când am intrat sub jurământ am făcut un singur tip de politică. Politică națională, pentru neam și pentru țară!"

- Ce v-a determinat să vă implicați în politică?
- Tot omul existent în această societate umană face politică. Nu este vorba despre a face o politică partizană. Dar fiecare om are o opțiune, are o idee despre cetatea în care trăiește. A comenta propria viziune către un grup mai restrâns sau mai lărgit înseamnă politică. Termenul vine de la "polis" - "politia", adică a discuta despre viața cetății. Polisul este obligat să-ți răspundă și atunci a apărut conceptul de orașul-cetate. Acesta era locuit de cel care stătea în interior și purta numele de cetățean. Omul-cetățean crea în discuții soluții pentru politica cetății. Cu toții avem propria politică familială, politica economică proprie, individuală. Când pătrunde într-o colectivitate și-o însușește, o modifică sau nu. Eu de când am intrat sub jurământ am făcut un singur tip de politică. Politică națională, pentru neam și pentru țară! Nu mi-au plăcut politicile partizanatelor, adică a partidelor, pentru că între timp, acestea au deviat de la a face politica cetății, declarativă, dar în practică fac politica grupului și intereselor de grup, care intră în coliziune cu politica oamenilor, a cetății. Asta m-a făcut să intru în apărarea elementelor identitare. Am plecat la început cu ideea că esența luptei unei națiuni este aceea de a-și păstra identitatea, nu numai de nume, speculativă, simbolică - drapel, imn, uniformă, dar și elementele identitare ale masei naționale precum limba, datinile, credința, modul de viață. Atunci când am văzut că acestea sunt țintele inamicului, m-am introdus în lupta partizană, adoptând conceptul național al românismului, de tip Eminescu, Rădulescu Motru, Eliade. Și anume, cum să conservăm valorile eterne într-o sociologie modernă - românismul ca formă de manifestare spirituală a unei noi civilizațiuni spirituale, consolidarea românității, dar într-o formă a lumii care vine. Le-am pus cap la cap, le-am aranjat și a ieșit acest concept al naționalismului pe care l-am pus în brațe după 10 ani de muncă și am creat această doctrină, ajungând în programul politic al partidului Neamul Românesc care a urcat pe platforma AUR. Acolo suntem noi!

"Voi face din cuvântul vostru lege dreaptă în parlament!"

- În 6 decembrie se împlinește un an de la alegerile parlamentare. Cum ați descrie activitatea dumneavoastră în Camera Deputaților din tot acest timp?
- Va fi pentru prima dată când voi produce la Pitești o dare de seamă. În a doua decadă a acestei luni, dacă ne va permite legislația cu privire la situația Covid, voi face un raport întregului județ. Am desființat conceptul de conferință de presă, așa că voi veni în fața dumneavoastră cu o conferință de informare și comunicare publică. Mai exact, vă voi informa asupra a ceea ce am făcut pornind de la promisiunea mea: "Voi face din cuvântul vostru lege dreaptă în parlament!". M-am implicat în tot ceea ce face acest popor să plângă, de la identitate până la cele strict administrative. Fie prin inițiativele legislative, fie prin votul oferit, cu argumentarea acestuia. M-am opus unor mizerii ordinare, am fost contra acordului militar cu Ucraina... De aceea vom face această dare de seamă, așa cum îmi place s-o numesc, și atunci vom spune exact unde și cum am demarat marile proiecte pentru județul Argeș, proiecte precum Legea Transfăgărășanului, Legea de conservare a habitatului aspretelui, crearea zonei protejate cu aducerea instituțiilor lumii în zona aceasta protejată ca să înțeleagă cum de a putut o ființă vie, unica din lume, să supraviețuiască 65 de milioane de ani. Ce taină este aici? Coroborați-le, domnilor de la Academie, cu viața aspretelui, cu toată zona în care a rezistat în munți și cu oamenii cu cea mai mare concentrare de nanogenari și persoane de peste 100 de ani! Ia veniți și studiați și poate găsiți și antidotul acestui virus care ne-a dat viața peste cap... Vreau să pun Argeșul pe harta lumii! Legea Transfăgărășanului, transformarea acestuia din obiectiv de tip strategic militar în cel mai important și de renume reconfigurat obiectiv turistic. Schimb prin lege, să dăm dreptul să se facă infrastructură pe sistemul curbelor de nivel, și stiu exact cum trebuie făcut, pentru că am lucrat la Transfăgărășan. Sunt o mulțime de oameni cu idei geniale. Îi adunăm pe toți, creăm acest lucru, și punem - repet - Argeșul pe harta lumii. Nu mai puțin de 30% din suprafața acestui județ este în zonă montană. Nimeni până astăzi nu a fost în stare să-mi arate conceptul de dezvoltare pe care eu l-am solicitat Consiliului Județean. Ce populație se găsește în această zonă? Câte văi aveți? Care sunt nodurile orogenetice? Unde este banca de dezvoltare județeană? Aștept răspunsurile la întâlnirea de la Pitești, acolo unde pe lângă reprezentanții mass-media vor fi invitați și comunicatorii instituțiilor abilitate pentru a ne oferi toate aceste date. Să vină reprezentanții ONG-urilor, să ne spună: "dorim să facem învățământ dual". Facem învățământul brățară de aur. Din clasa a IV-a, până în clasa a XII-a, în paralel, într-un număr de ore pe o curriculă națională, chiar dacă un elev dorește să urmeze o facultate de Filosofie, să aibă, de exemplu, și meseria de croitor, mecanic, potcovar sau orice altceva își alege! Este extrem de important ca fiecare dintre noi să dobândim în școală o meserie. Doamne ferește, pică toate, să știe cum să-și câștige existența. Trebuie să aducem conservatorismul despre care discutam, brățara de aur despre care v-am spus, pentru ca omul să aibă cel puțin o utilitate personală de supraviețuire și una de recunoaștere publică. Învățământul dual nu semnifică "ori una, ori alta" - acela este alternativ, dar ei confundă treaba aceasta. Învățământul dual nu trebuie să transforme omul în dublu, ci să fie aplicat. Cât am fost în școală, până în clasa a IX-a, aveam orele de atelier. Am învățat strungărie, dulgherie, câtă vreme tinerii din ziua de azi nu sunt în stare să schimbe un bec în casă. Avem o generație electronizată, "dezomenizată". Eu o numesc mercurială, de la mercur. Revenind concret la întrebarea dumneavoastră, România nu este nici Consiliul Județean, nici Parlamentul sau Guvernul. România este suma integrată a comunelor și orașelor. Acolo este țara, viul, la nivelul 1! Infrastructura, drumurile, căile ferate, toate acestea se fac între localități, nu între consilii județene, nu la nivel guvernamental. Trebuie să reactivăm obștea, inteligența locală care să producă valoare adăugată în plan local. Un sistem organic incapabil să se reproducă prin propriile sale resurse moare. Ca un sistem bolnav!

"Ne conduc în ziua de azi cei care au teoria bătutului cuiului, dar dacă-i întrebi, nici nu știu de unde se apucă ciocanul"

- Din păcate, la cârma țării noastre se află oameni tot mai slab pregătiți. Este o afirmație confirmată de zecile de exemple -prezentate de mass-media - ale unor aleși care se exprimă monosilabic și n-au habar de legislație, de atribuțiile dumnealor ș.a.m.d. Cum comentați acest aspect?
- Eu îi numesc "mimeți". Ăștia sunt cei la care fac referire unii jurnaliști numindu-i analfabeți FUNCȚIONAL. Nu sunt, doamnă! Analfabeții sunt NEFUNCȚIONALI. Pentru că a fi funcțional, înseamnă să funcționeze. Analfabeții sunt producători de nefuncționalitate. Unii cred că dacă au cunoștințe - mă refer la cele profesionale și relaționale - au și cunoaștere. Este cea mai mare eroare. Suma cunoștințelor nu poate genera cunoaștere, dacă ea nu-i procesată de inteligența proprie care produce aplicativul. În calitatea mea de director al Colegiului de Război, timp de 4 ani, am pregătit cel puțin 8-10 generații de lideri. I-am învățat cum să devină lideri. Din peste 180 de oameni, numai 4 au reușit. Pentru că nu s-au lăsat adaptați, ci au adaptat. Restul, au devenit mimeți ai sistemului. În loc să producă energizarea sistemelor, ei au devenit vampirii sistemelor, luându-și energia în folos personal. Mimetismul, copy-paste-ul, sunt calea cea mai ușoară pentru impostori de a ocupa o funcție a căror directive le improvizează. Suntem într-o lume a improvizației imediate care trăiește doar de azi pe mâine, pe vârful valului de efect. El nu mai știe ce este starea, cauzalitatea, efectul. Întotdeauna leneșul intelectual obosește după prima pagină. Nu-l pune să citească mai mult. Cască! Cine ne conduce? O lume de căscați!

- În conchidere, vă rog să adresați un mesaj locuitorilor municipiului Curtea de Argeș, ai județului pe care onorant îl reprezentați în Parlamentul României.
- Să învețe să spună NU. Numai cine are personalitate și coloană vertebrală poate să se opună răului. DA poate să spună oricine. " - Ești prost, ești idiot. - Da, să trăiți!". Învățați să spuneți NU, dar un NU constructiv. Un NU în limba veche, care înseamnă o afirmație superbă: BA! Acest BA înseamnă "te înțeleg, dar nu sunt de acord". Când spui NU închizi discuția, dar când spui BA, este altceva... Suntem în devălmășie. De aceea lupt pentru această dreaptă rânduială. Devălmășia îi face pe proști, pe idioți și pe impostori să ajungă pe rândul întâi. Noi trebuie să reorânduim pe baza criteriului de merit, de valoare și de putere aplicativă pentru că sunt foarte mulți care au merite personale, sunt deștepți foc, dar nu sunt în stare să spargă o nucă. Ne conduc în ziua de azi cei care au teoria bătutului cuiului, dar dacă-i întrebi, nici nu știu de unde se apucă ciocanul. Argeșenii trebuie să știe că suntem reprezentanții acelei formațiuni care vrea să recupereze în primul rând inteligența extraordinară a acestui popor, care prin inteligență a supraviețuit mileniilor. Cei din jurul nostru ne-au numit "valahii cei vicleni". Noi am spus că este șiretenia valahă. Iorga o consemnează în 1921, într-un discurs superb. Această inteligență nativă, din păcate, ne face să fim dezbinați. Pentru că fiecare are problema sa și nu știm să le cuplăm. Soluția: întoarcerea la solidaritate și la alegerea înțeleptului satului și să ascultăm toți de înțelepciune. În vest, prima temă a cercetării sociologice începe întrebându-i pe oameni pe cine recunosc ei ca fiind înțeleptul comunității. Toți arată către o persoană. Cel mult două. La noi, prima întrebare adresată este: cine-i prostul satului. De aici și vestita replică, des utilizată mai ales prin cârciumi: "Da' ce mă înveți, mă, tu pe mine. Ce, eu sunt prostul satului?!". Ei, aici trebuie să lucrăm. Pentru că Argeșul începe cu A, și trebuie, prin valoarea sa să spunem: "Da, noi suntem pe primul loc, nu întâmplător ne-a ales până și <<împușcatul>> să avem prima fabrică de mașini, primul accelerator, primul reactor nuclear, prima capitală, a doua, avem cea mai veche mănăstire ridicată din prisma arhitecturii neo medievale, etc.". Hai să fim primii și în altele! Să creăm primele clustere montane, generăm civilizația montaniardă, generăm prima cercetare a lumii asupra vieții, a supraviețuirii aspretelui, hai să dăm semn la lume că și românul are un nume!

-Vă mulțumesc pentru disponibilitate și amabilitate!

 

 

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 15 lei, pe trei luni 42 de lei, pe șase luni 80 de lei, iar pe un an 150 de lei.